Cognitio centrum

EEG-Biofeedback (Neurofeedback - NFB)

EEG-Biofeedback (Neurofeedback - NFB)

NFB je prístrojová tréningová metóda, ktorá pomocou EEG elektród (elektroencefalogramu) zachytáva mozgové vlny v reálnom čase a poskytuje zrakovú a sluchovú spätnú väzbu (feedback) o daných vlnách. Zjednodušene povedané, ide o tréning mozgových vĺn. Počas neurofeedbacku sa vzorce mozgových vĺn prenášajú do softvéru, ktorý ich vyhodnocuje a pravidelne vysiela mozgu signál. Cieľom je „preučiť“ abnormálne vzorce mozgových vĺn a zmeniť svoj psychologický stav. Mozgové vlny zodpovedajú rôznym prežívaným mentálnym stavom. Táto metóda pri pravidelnom a intenzívnom tréningu (niekoľkokrát do týždňa) napomáha k efektívnejšiemu fungovaniu mozgu.

Cieľom neurofeedbacku je trénovať mozog, aby fungoval pokojnejšie a v konečnom dôsledku efektívnejšie. Napríklad, ak je mozog dieťaťa schopný ľahšie spracovávať informácie, je pravdepodobné že k záchvatom zúrivosti dôjde zriedkavejšie, pretože dieťa bude schopné úspešne fungovať.

 

Princíp neurofeedbacku

spočíva v tom, že klient sleduje svoju vlastnú mozgovú aktivitu a prostredníctvom tréningu sa ju učí ovplyvňovať. To ako náš mozog funguje priamo vplýva na naše správanie, prežívanie a schopnosť učiť sa. Mozog sa vie naučiť fungovať efektívnejšie.

Klient sa učí meniť svoje mozgové vlny a tým ovplyvňovať svoj psychický stav. Postupne zlepšuje svoj výkon. To, že dostáva spätnú väzbu o svojom psychofyziologickom stave umožňuje mozgu zlepšovať svoje funkcie. Zo začiatku sú zmeny EEG záznamu prechodné, neskôr sa vďaka odmeňovaniu žiadaného stavu (operačnému podmieňovaniu) upevňujú a stávajú sa trvalými.

 

V čom môže byť užitočný?

NFB môže pomôcť Vám alebo Vášmu dieťaťu :

-regulovať prejavy ADHD/ADD: impulzivitu, hyperaktivitu, zlepšenie pozornosti

- zvýšiť funkčnú kapacitu mozgu a optimalizovať tak mentálny výkon

- zlepšiť schopnosť sústrediť sa na vyučovaní, zlepšiť  organizáciu a plánovanie úloh

-zlepšiť pamäť a efektívnejšie sa rozhodovať pod tlakom

-zmierniť poruchy učenia

-zmierniť prejavy úzkosti, depresívnych porúch, porúch spánku, traumatické poranenia mozgu a zlepšovanie výkonnosti

-zmierniť chronickú bolesť, posttraumatickú stresovú poruchu, chronický únavový syndróm, 

-zmierňuje problémy so zaspávaním

 

Posúdenie - mozgová mapa

Tréningom predchádza posúdenie mozgovej aktivity, tzv. assesment alebo mozgová mapa, kde sa pomocou EEG zistí ako funguje mozog. Toto posúdenie sa realizuje prostredníctvom dvojkanálového EEG snímania frekvencie mozgových vĺn vo frontálnej, centrálnej, parietálnej oblasti pri zatvorených očiach, otvorených očiach a pri kognitívnej úlohe, napr. počítanie alebo čítanie tetu. Následne sú údaje vyhodnotené a stanovený je tréningový plán, ktorý sa zameriava na posilnenie problémových oblastí a funkcií klienta.  Každý človek má jedinečnú mozgovú aktivitu a preto účinnosť NFB je závislá na individualizovanom prístupe. Počas tréningov je úlohou dieťaťa sledovať počítačovú obrazovku, kde je mozog stimulovaný a odmeňovaný za to, že prirodzene vytvára zdravšie mozgové vlny. Je to prirodzený proces, ktorý učí mozog fungovať správnym spôsobom.

 

Ako prebieha tréning?

Jedno sedenie trvá približne 40-50 minút.Počet tréningov je individuálny (zvyčajne 30-40 sedení) závisí na cieli, ktorý je potrebné dosiahnuť, na závažnosti problému, na veku. 

Klient sedí v kresle a  na hlavu a uši mu umiestnime senzory. Senzory nespôsobujú klientovi žiadnu bolesť, nevysielajú do tela žiadne impulzy. Jednoducho len odčítavajú potrebné telesné parametre, resp. parametre fungovania mozgu (mozgové vlny). Tieto informácie sa prenášajú do počítača, kde sa zobrazia v podobe krivky. Klient pozerá na monitor a vidí tak v reálnom čase, ako jeho telo či mozog reaguje na rôzne podnety. Počas tréningu sa snaží jednotlivé parametre prispôsobovať tak, aby prebiehali optimálnym spôsobom, minimalizuje svalové napätie a sústredí sa na animáciu, ktorá prebieha na obrazovke.

image.png

Dôležitú úlohu má terapeut, ktorý na druhej obrazovke, určenej len jemu, ovláda daný program tak, aby stimuloval žiadúcu aktivitu a inhiboval nežiadúcu aktivitu. Dôležité je stanovenie konkrétneho tréningového protokolu pre daného klienta. Najčastejšie sa používa jednokanálový tréning (trénuje sa vybraná oblasť mozgu s cieľom zvýšenia/zníženia amplitúd a pomerov mozgových vĺn) alebo dvojkanálový tréning (trénujú sa naraz dve mozgové oblasti, čo nám umožňuje tieto oblasti porovnávať a ovplyvňovať ich komunikačné vzorce a funkcie).  Povrch lebky sa očistí peelingovým gélom, následne sa použije vodiaca pasta na zachytenie a prenos slabého elektrického signálu produkovaného mozgom a na vybrané miesto, ktoré sa odlišuje svojou EEG aktivitou od normy, sa umiestni aktívna elektróda. Referenčná a zemniaca elektróda sa pripevnia na ušné laloky.

 

neuron2.jpg

 Neuroplasticita

Štruktúra nášho mozgu sa mení v čase prostredníctvom toho, čo robíme, čo zažívame, čo sa učíme, o čom rozmýšľame. Vytvárajú sa tým nové spojenia medzi neurónmi. Vďaka neuroplasticite, (tvarovaniu mozgu) vieme svoje správanie a rozmýšľanie meniť a prispôsobovať. Opakovaním určitej myšlienkovej činnosti alebo emócie posilňujeme neurónové spojenia, ktoré sa stávajú stále silnejšími a nakoniec automatickými.  Pri NFB tréningoch sa využíva tvarovateľnosť mozgu prostredníctvom opakovaného navodzovania želaného mentálneho stavu, vďaka ktorému sa vytvárajú a posilňujú nové mozgové dráhy.

 

Mozgové vlny

Základom mozgovej činnosti sú elektrické impulzy, ktoré vznikajú komunikáciou medzi neurónmi. Tieto elektrické impulzy vytvárajú mozgové vlny, ktoré sú zachytené na povrchu lebky pomocou EEG senzorov. Mozgové vlny delíme podľa ich frekvencie (podľa toho koľkokrát vlna kmitá za sekundu, vyjadrené v Hertzoch) na rôzne frekvenčné pásma a môžeme si ich predstaviť ako spektrum, ktoré ide od pomalých cez stredné až po rýchle vlny. 

a049338c-ca81-485b-9521-2114c68cc98e.png

 Naše mozgové vlny sa menia podľa toho, čo robíme, na čo myslíme a ako sa cítime. Mozog ich produkuje vždy všetky naraz, ale zvyčajne niektorá z frekvencií prevažuje. Keď prevažujú pomalé vlny cítime sa unavene, spomalene alebo zasnene. Pri rýchlych vlnách sme zase v stave nabudenia. Frekvencia je pri NFB dôležitá z toho dôvodu, že pri úvodnom posúdení terapeut nastavuje, ktoré frekvenčné pásma (vlny) bude ovplyvňovať. Obvykle sa potláčajú príliš pomalé alebo rýchle vlny, ktoré sú spojené s rôznymi ťažkosťami. Záznam elektrickej aktivity mozgu je zosilnený, triedený na dané frekvenčné pásma (alfa, beta, theta, delta, gama) a analyzovaný. Táto mozgová aktivita  je pretransformovaná do počítačovej hry, ktorú sa klient hrá len svojou myšlienkovou aktivitou. Ak je úspešný, hra ide a priebeh pôsobí na klienta odmeňujúco a motivujúco. Mozog klienta je neustále informovaný o aktuálnom stave a výkone. Touto cestou môžu byť špecifické stavy vedomia, pozornosti a aktivácie podmieňované súčasne so žiadúcim (trénovaným) vzorcom EEG aktivity. Cieľom neurofeedbackového tréningu je naučiť klientov modifikovať ich EEG a optimalizovať psychofyziologické stavy.

 

Ciele EEG-biofeedbacku:

Z pohľadu indikácie EEG-biofeedbacku sledujeme dva základné smery: kondičný a terapeutický. Pri terapeutickej aplikácii ide hlavne o liečbu porúch pozornosti a epilepsie. V liečbe epilepsie považujeme EEG – biefeedback za pomocnú metódu,  na prvom mieste je farmakoterapia. Pri kondičnom alebo tiež rozvojovom smere využitia EEG-biofeedbacku sa využíva na zvyšovanie výkonu a všeobecného  rozvoja zdravých osôb, a tiež pri zvyšovaní výkonnosti u športovcov alebo rozvoja u hudobníkov (Orel , 2017). Podľa Thompsona je cieľom trénovať tak, aby sme zmenu smerovali buď k normalizácii vzorcov tým, že vytvára mentálny stav, ktorý je uvoľnený, kľudný, reflektívny, bdelý, zameraný a s primeranou úrovňou pohybu. Tieto zmeny môžu priaznivo ovplyvniť ADHD, alebo znížiť symptómy záchvatových ochorení. Môže zlepšiť ťažkosti so socializáciou, ktoré vidíme pri Aspergerovom syndróme, alebo cieľom môže byť aj optimálny výkon, kedy operačné podmieňovanie mozgových vlnových vzorcov môže pomôcť napr. športovcovi, alebo manažérovi optimalizovať jeho výkonnosť v práci, štúdiu a športe (Thompson,2015).

 Neurofeedback je metóda na rozhraní učenia, tréningu a terapie, založená na operačnom podmieňovaní, ktoré vedie k vyladeniu mozgovej aktivity, pričom posilňujeme žiadúce aktivácie nervovej sústavy napr. tréning pozornosti, zvládanie impulzivity a hyperaktivity, zlepšenie spánku, relaxáciu atd. (Orel, 2017). Účinok neurofeedbacku je založený na svojej vlastnej sebakontrole pomocou elektroencefalogramu (EEG). Indikáciou k tejto liečbe sú hlavne deti s ADHD/ADD. Ale aj deti s dys-poruchami, balbuties a nočným pomočovaním sa často po tejto liečbe zlepšujú (Ptáček, Novotný a kol.2017). Jedným z významných objavov je neuroplasticita mozgu. V našom mozgu sa vytvárajú nové spojenia, vďaka čomu vieme svoje správanie a rozmýšľanie meniť, posúvať a prispôsobovať a túto vlastnosť môžeme použiť pri práci s neurofeedbackom (Orel 2017, Ptáček, Novotný, 2017, Thompson, 2015). V súčasnosti sú najčastejšou a najlepšie validizovanou indikáciou EEG biofeedbacku poruchy pozornosti u detí ADHD/ADD. Na základe klinických účinkov liečby ADHD môže byť NFB považovaný za klinicky významnú terapiu s veľkou efektivitou pre nepozornosť a impulzivitu a strednou efektivitou pre hyperaktivitu. Americká asociácia pediatrov zaradila nefarmakologické metódy biofeedback na úroveň špecifickej a účinnej intervencie (level 5). Výsledky v požadovanom theta/beta a theta/SMR indexe u klientov, ktorí tréning dokončia, sú povzbudivé a dlhodobé, pretože ide o proces učenia a efekty učenia sú dlhodobé.

 

image.png

 

Zdroje:

OREL,M, PROCHÁZKA,R.a kol.2017. Vyšetrení a výzkum mozgu1.vydanie. Praha: GRADA, 2017.168 s. ISBN 978-80-247-5539-7

PTÁČEK, R. NOVOTNÝ, M.a kolektív. 2017. Biofeedback v teorii a praxi. 1.vydanie. Praha: GRADA, 2017. 184 s. ISBN 978-80-247-5694-3

GACTO MUŇOZ,P. 2019. Biofeedback Tecnologia y entrenemiento para el control del estrés. 1.edición. Espaňa:  Amat editorial, 2019. 152s.  ISBN 978-84-17208-63-9

FISHER, S. 2017. Neurofeedback en el tratamiento del trauma del desarrollo . Calmar el celebro impulsado por el miedo. Bilbao: Biblioteca de psicología Desclée de Brouwer, 2017. 476 s. ISBN 978-84-330-2952-2

JAVORKA, K. a kolektív.  2008. Variabilita frekvencie srdca. Martin: Osveta, 2008. 204 s. ISBN 978-80-8063-269-4

ŠLEPECKÝ,M. KOTIANOVÁ, A. 2022. EEG -biofeedback : vzdelávací program. – poznámky z prednášok

Program BioGraph Infiniti Séria MultiModality Sut 3.0-dodatk k programu ProComp Infinity. 2006

THATCHER,R.,W.,LUBAR,J.F, 2015, Z score neurofeedback, Elsevier. Book Aid International, 405s.,ISBN 978-0-12-807291-8

KRIVULKA,P .,2007,  časopis Psychiatrie, Aké je postavenie neurofeedbacku vo vzťahu k psychoterapii a psychofyziológii?,  Ročník 11, č.2, 

KRIVULKA,P., 2005, časopis Psychiatrie, EEG Biofeedback a psychoterapia: možnosti integrácie, Ročník 9, č. 3.

THOMPSON M, THOMPSON L.  2015, The neurofeedback book 2nd edition An introduction to basic concepts in applied psychophysiology. 858s., ISBN 978-0692921012

Učebné materiály Vzdelávacieho kurzu v biofeedbacku a neurofeedbacku ako psychotrapeutickej metóde . Doc.Miloš Šlepecký, PhDr. Antónia Kotianová, Doc.MuDr. Ingrid Tonhajzerová PhDr, ABC Inštitút pre výcvik v KBT , Liptovský Mikuláš

 

 

 

 

Autor:

Mgr.Stanislava Nociarová

Mgr.Stanislava Nociarová

Špeciálny pedagóg, hipoterapeut, neuro/biofeedback tréner, konateľ

Venuje sa prevažne deťom s vývinovými poruchami učenia a poruchou pozornosti a aktivity (ADHD/ADD). Svoje dlhoročné skúsenosti s prácou s deťmi na ZŠ odovzdáva formou individuálnej intervencie v centre Cognitio v spolupráci s Ambulanciou klinickej psychológie vo Zvolene. Vyštudovala učiteľstvo pre 1.stupeň ZŠ na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity a rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky detí s poruchami učenia a správania na pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Je držiteľkou certifikátov, ktoré ju oprávňujú využívať viaceré overené terapeutické a stimulačné metódy. Pomocou metód biologickej spätnej väzby pracuje aj s dospelými ľuďmi, ktorí sú vyhorení, vyčerpaní, vystresovaní, úzkostní, alebo sa chcú naučiť relaxovať a predchádzať vyhoreniu. Venuje sa nácviku relaxácie. Pomáha študentom zlepšiť svoju pracovnú výkonnosť počas náročného obdobia skúšok, športovcom zlepšiť svoj športový výkon ale aj seniorom, ktorí chcú trénovať svoje kognitívne schopnosti alebo ich zlepšiť po mozgových príhodách.

Viac informácií