MIU -Metóda inštrumentálneho obohacovania

MIU -Metóda inštrumentálneho obohacovania
MIU Štandard - metóda inštrumentálneho uvedomovania rozvíja myslenie, zvyšuje efektivitu učenia, učí pracovať s chybou. Je zameraná na rozvoj kognitívnych zručností detí. Cieľom cvičení je rozvoj učebného (kognitívneho) a emočného potenciálu dieťaťa. Vychádza z Feuersteinova inštrumentálneho obohacovania a je obohatená o prvok nehodnotiaceho prístupu ku klientovi a vedie ho k uvedomovaniu si vzorcov v ktorých fungujeme a možnostiach zmeniť ich.
Inštrumentálne uvedomovanie obsahuje ucelený systém pracovných listov (instrumentov), ktorými sa rozvíjajú kognitívne funkcie riešiteľa, jeho schopnosť prejsť učením v súvislostiach a dajú mu istotu, že zvládne problémy, s ktorými sa stretáva.
Metóda prináša:
-umenie vytvoriť si stratégiu riešenia úlohy
-upevňuje sebadôveru
-odstraňuje z práce impulzivitu
-odstraňuje strach z chyby
-rozvíja vyjadrovanie
-rešpektovanie iného názoru
-pomôže lepšie sa orientovať vo vlastnom živote
Metóda vychádza najmä zo skúsenosti tzv. sprostredkovaného učenia (spôsob interakcie medzi sprostredkovateľom a žiakom) a z pohľadu na organizmus ľudského jedinca ako na otvorený systém schopný zmeny a tiež adaptácie.

V atmosfére nehodnotenia rozpúšťame strach a zreteľnejšie si uvedomujeme, ako pristupujeme k úlohám a ako by sme mohli pristupovať inak. Zároveň môžeme zachovať to, čo sa nám osvedčilo.
To znamená, že v konkrétnych cvičeniach na stránkach inštrumentov vidíme svoje prístupy, stratégie, postupy, riešenia, máme priestor ich modelovať, zmeniť alebo pri nich zostať a preniesť ich do najrôznejších oblastí svojho života (premosťovaním).
Aj keď sa zdá, že by nehodnotenie mohlo znížiť našu pozornosť či angažovanosť (nikto nebude hodnotiť, čo vytvoríme), opak je pravdou. Rozpúšťajú sa obavy, nepokoj, stres, rastie vnútorná motivácia a tým aj výkonnosť. Zvyšuje sa tak sebauvedomenie.
A tento vzorec potom klienti dokážu implementovať do situácií mimo lekcie inštrumentálneho uvedomovania a tiež aj do situácií, kde hodnotení sú.
Zároveň s rozvojom kognitívnych funkcií venujeme pozornosť vzájomnému vplyvu kondície a emócii. Metóda prináša radosť a pokoj do práce a podporuje vnútornú motiváciu žiakov. Pri práci s touto metódou sa rozvíja slovná zásoba a vyjadrovanie.
Účastníci programu sú nabádaní riadiť sa pri každej z úloh mottom:

Žiaci sú motivovaní spôsobom práce, nie sú hodnotení známkami a nedelia sa na dobrých a zlých.
Každé dieťa sa naučí prijímať podiel zodpovednosti za svoje učenie.
Každému je umožnené stať sa úspešným.
Deti sú stimulované otázkami a program rešpektuje osobnostné tempo každého žiaka.
U detí s najrôznejšími problémami v oblasti učenia je tento prístup veľmi účinný a boli zaznamenané pozitívne zmeny.
Autor:

Mgr.Stanislava Nociarová
Špeciálny pedagóg, hipoterapeut, neuro/biofeedback tréner, konateľ
Venuje sa prevažne deťom s vývinovými poruchami učenia a poruchou pozornosti a aktivity (ADHD/ADD). Svoje dlhoročné skúsenosti s prácou s deťmi na ZŠ odovzdáva formou individuálnej intervencie v centre Cognitio v spolupráci s Ambulanciou klinickej psychológie vo Zvolene. Vyštudovala učiteľstvo pre 1.stupeň ZŠ na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity a rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky detí s poruchami učenia a správania na pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Je držiteľkou certifikátov, ktoré ju oprávňujú využívať viaceré overené terapeutické a stimulačné metódy. Pomocou metód biologickej spätnej väzby pracuje aj s dospelými ľuďmi, ktorí sú vyhorení, vyčerpaní, vystresovaní, úzkostní, alebo sa chcú naučiť relaxovať a predchádzať vyhoreniu. Venuje sa nácviku relaxácie. Pomáha študentom zlepšiť svoju pracovnú výkonnosť počas náročného obdobia skúšok, športovcom zlepšiť svoj športový výkon ale aj seniorom, ktorí chcú trénovať svoje kognitívne schopnosti alebo ich zlepšiť po mozgových príhodách.
Viac informácií