Hipoterapia

Čo je to hipoterapia?
Hipoterapia sa stáva stále viac obľúbenou metódou pri práci s detskými ale aj dospelými klientmi. Využíva sa nie len ako fyzioterapia pri problémoch s pohybovým ústrojenstvom, ale čoraz viac aj pri psychických problémoch.
POZOR! Hipoterapia nie je vozenie na koni. Na hipoterapii sú vždy sú prítomní traja odborníci: 1. hipoterapeut, 2. hipológ (odborník na koňa) a 3. špeciálne pripravený kôň - nie každý kôň je vhodný na hipoterapiu, musí byť na túto prácu vhodný aj povahovo aj výcvikom.
Poznáme dva druhy hipoterapie: 1. fyzioterapia - liekom je chrbát koňa, ktorý pôsobí na klienta ako balančná plošina a klient je nútený udržať rovnováhu. Pohyb koňa sa využíva na ovplyvnenie posturálneho vývoja telesne postihnutých a hipoterapeut musí byť zároveň aj fyzioterapeutom.
Hipoterapeutické strediská však ponúkajú aj 2. typ terapie pedagogicko-psychologiké jazdenie, ktoré je oprávnený vykonávať psychológ, špeciálny pedagóg, logopéd alebo učiteľ, ktorý je zároveň aj certifikovaný hipoterapeut v odbore pedagogicko-psychologické jazdenie.

Zakladateľom hipoterapie na Slovensku je MUDr. Karol Hollý, ktorý založil najväčšie hipoterapeutické centrum na Slovensku v Psychiatrickej nemocnici v Hronovciach. Pán doktor aktívne spolupracuje pri vzdelávaní nových hipoterapeutov. V tomto článku budem čerpať z jeho prednášok, ako aj z viacerých osobných stretnutí s ním, zo seminárov a workshopov, tiež z prednášok, ktoré som absolvovala ako účastníčka kurzu hipoterapie Pedagogicko-psychologické jazdenie, ktoré organizovala Slovenská hipoterapeutická asociácia.
Prečo práve kôň je vhodný na intervencie s deťmi?
Kôň je stádové zviera a má dobre vyvinuté spoločenské správanie. V stáde majú hierarchické usporiadanie a neustále medzi sebou komunikujú. Sú submisívne alebo dominantné a podľa toho sa správajú a reagujú. A túto skutočnosť musí zohľadniť aj terapeut pri práci.
Pri pedagogicko-psychologickom jazdení (PPJ) využívame celostné pôsobenie koňa na klienta: telesné, psychologické, emocionálne, kognitívne, sociálne. Často je PPJ využívané ako primárne terapia, niekedy ako podporná k inej terapii.

Aké sú kone?
Kôň dodáva pocit istoty, má príjemnú a teplú pokožku, je veľký a vyvoláva rešpekt a obdiv. Tieto protichodné emócie sa dajú vhodne pedagogicky využiť. Kôň znesie aj tvrdšie a neobratné a mimovoľné pohyby, je tolerantný. Kôň ako korisť má zvýšenú citlivosť voči predátorom, je si neustále vedomý všetkého a všetkých vo svojom okolí, nemôže si dovoliť zaváhať v čítaní svojho okolia, pretože by ho to mohlo stáť život. A preto sú veľmi citlivé aj na neverbálnu komunikáciu ľudí a zvierat okolo nich. Citlivo vnímajú aj emócie, dokonca aj emócie, ktoré si v danej chvíli neuvedomujeme. Dávajú ľuďom okamžitú spätnú väzbu na ich správanie, čo pomáha naučiť sa uvedomiť si svoje emócie a kontrolovať správanie. Kone sú absolútne autentické a nedokážu niečo predstierať, nevedia klamať, nesúdia , neposudzujú.

Pomáha to aj deťom s ADHD?
„ Hyperkinetické deti, ktoré mali celú školskú dochádzku problémy s koexistenciou v školskom kolektíve, nedokázali chvíľku ticho sedieť, jednoducho problémové, ale prevažne inteligentné deti sa vynikajúco uplatnili v prostredí, ktoré sa na rozdiel od školy neustále okolo nich menilo. Akoby platilo pravidlo - keď okolie stojí , musím sa hýbať ja. Keď sa okolie pohybuje , ja môžem byť pokojný.“ ( Tílešová 2009,s.318)
Pohyb koňa aktivuje vestibulárny systém, ktorý máme v strednom uchu a preto deti, ktoré sú hyposenzitívne na vestibulárne podnety a prejavuje sa to napr. hyperkinetickým správaním sú po hipoterapii pokojné a lepšie sa dokážu sústrediť.
Práca s koňom núti človeka byť tu a teraz, vedome plne prítomný v danom momente, okamžite reagovať na koňa a okolie. Možnosť pracovať s koňom pomáha postaviť sa tvárou v tvár vlastným neistotám. U detí to podporuje empatiu, musia kontrolovať svoje správanie, ak nechcú vyplašiť koňa ale nadviazať s ním kontakt, musia uvažovať o potrebách koňa a predstaviť si seba v jeho pozícii, aby mohli pokračovať v zadanej úlohe.
Takýto spôsob práce s koňom zlepšuje sebadôveru, sebauvedomenie a sebapoznanie. Znižuje stres a, úzkosť a depresiu. Zlepšuje komunikačné schopnosti, zlepšuje schopnosť porozumieť emóciám a problémovému správaniu a tiež podporuje rozvoj sústredenia. Klient je ukotvený v ťažisku, v izolovanom priestore vo výške, čo podporuje sebavedomie a kontrolu nad situáciou. Hipoterapia pomáha aj pri senzorickom vnímaní a spracúvaní podnetov z okolia, stimuluje všetky zmysly, pomáha pri sústredení a udržiavaní pozornosti. Podporuje emocionálne vnímanie, deti sa učia vnímať svoje emócie, uvedomovať si ich, pomenovať a pracovať s nimi. Učia sa byť empatickí a chápať aj emócie druhých. Bojujú so strachmi, aj so strachom z neúspechu, s ktorým sa deti s ADHD stretávajú často. Rozvíjajú kognitívne schopnosti ako pozornosť- byť tu a teraz, ak nie je plne sústredený nevie správne vykonávať úlohy a kôň tiež nerobí, čo by mal - ďalej rozvíjajú pamäť, predstavy , tvorivosť, plánovanie a riešenie problémov. Rozvíja osobnosť dieťaťa ako sebauvedomenie, sebaakceptácia, sebakontrola, zodpovednosť, trpezlivosť. A v neposlednom rade podporuje tiež sociálny rozvoj ( starostlivosť o druhých, láskavú akceptáciu, stanovenie vlastných hraníc, akceptáciu hraníc druhých). Pohyb koňa ovplyvňuje CNS, ktorá riadi pohyb kostrového svalstva, aj pohyby svalov zodpovedných za reč a prehĺtanie a pozitívne ovplyvňuje centrá dýchania-techniku, hĺbku, pravidelnosť. Takže hipoterapia veľmi pomáha nie len deťom s poruchou pozornosti, ale aj deľom s narušenou komunikačnou schopnosťou a neverbálnym deťom.
Emocionálne nesaturovaní klienti, alebo klienti s nízkym sebavedomím, či tí, ktorí majú veľkú potrebu akceptácie sa cítia existujúci a prijímaní v interakcii človek- kôň. Kôň žije tu a teraz, nie je zaťažený predsudkami a jeho reakcie teda klient nepociťuje ako hodnotiace, či posudzovacie, iba zrkadlí aktuálny stav klienta a reaguje na práve prebiehajúcu situáciu.

Kôň ako terapeut?
Kôň nám svojím správaním často povie o danom človeku viac, než on sám o sebe vôbec tuší. Veľmi citlivo reaguje na náladu človeka a odráža jeho vnútorné stavy. Zrkadlí svojho partnera a svojím správaním kopíruje emocionálny stav jazdca (neistotu, napätie alebo uvoľnenosť). Môžeme ho vnímať ako veľmi pozorného a chápavého, je prijímajúci a akceptujúci poslucháč. Je dokonalým zrkadlom toho, kto je s ním v kontakte. Pôsobí ako emočný a sociálny katalyzátor a umožňuje prežiť klientovi kolektívnu emočnú skúsenosť a poskytuje mu tak príležitosť pre nácvik sociálnych zručností. Deti v kontakte s koňom zažívajú reálne situácie, v ktorých sa môžu učiť, ako lepšie komunikovať, spolupracovať, ako si nastaviť hranice, alebo ako ich akceptovať u druhých. Kôň učí cez reálny zážitok, nie cez poučky. Takéhoto učenia v umelých podmienkach býva obyčajne klient presýtený. Kôň reaguje rázne a jednoznačne a klient sa učí prirodzeným dôsledkom bez toho, aby sa cítil potrestaný. Kôň udáva jasné a neprekročiteľné hranice, má jasné odpovedajúce správanie a poskytuje spätnú väzbu.
Deti s agresívnym, vzdorovitým správaním, ktoré odmietajú autoritu musia svoje správanie prispôsobiť koňovi, jednoducho musia rešpektovať jeho autoritu. S tým súvisí aj postupné rešpektovanie autority trénera a pedagóga. Vlastnosti, ktoré sú koňovi od prírody dané umožňujú neverbálnu komunikáciu s dieťaťom a tiež presne vymedzujú hranice, ktoré agresívne dieťa nemôže prekročiť. Neposlušnosť obyčajne vyvolá zo strany koňa reakciu. Dieťa musí správanie prispôsobiť koňovi.

V spolupráci s o.z. „Za všetkých" ponúkame hipoterapiu v priestoroch jazdeckej školy Kone na Parlagu v Prielohu (za Dolnou Strehovou) alebo v obci Vinica ( okr.Veľký Krtíš)
Zoznam bibliografických odkazov:
TÍLEŠOVÁ, S. a kol. 2009, Hippoterapia Pedagogicko-psychologické jazdenie, ŠEVT,2009.375s.,ISBN 978-80-8106-011-3
MINKOVÁ, B. a kol.2022. Pohoda s koňom. 1. vydanie. Štvrtok na Ostrove: O.z.Hipotrapeutické centrum Hipony, 2022. 206 s., ISBN 978-80-570-4076-7
FLORES, B.2021. Hipoterapia el caballo sanador. Fundacion Krines, 2021. 127s. ISBN 978-0-578-97447-7
GONZÁLES PORRÚA,J.,E. 2022, Ejercicios complementarios de equinoterapia, terapia asistida con caballos, 2022. Primera edición, Rosa M Porrúa Ediciones, 39p.,777 12442409
Autor:

Mgr.Stanislava Nociarová
Špeciálny pedagóg, hipoterapeut, neuro/biofeedback tréner, konateľ
Venuje sa prevažne deťom s vývinovými poruchami učenia a poruchou pozornosti a aktivity (ADHD/ADD). Svoje dlhoročné skúsenosti s prácou s deťmi na ZŠ odovzdáva formou individuálnej intervencie v centre Cognitio v spolupráci s Ambulanciou klinickej psychológie vo Zvolene. Vyštudovala učiteľstvo pre 1.stupeň ZŠ na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity a rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky detí s poruchami učenia a správania na pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Je držiteľkou certifikátov, ktoré ju oprávňujú využívať viaceré overené terapeutické a stimulačné metódy. Pomocou metód biologickej spätnej väzby pracuje aj s dospelými ľuďmi, ktorí sú vyhorení, vyčerpaní, vystresovaní, úzkostní, alebo sa chcú naučiť relaxovať a predchádzať vyhoreniu. Venuje sa nácviku relaxácie. Pomáha študentom zlepšiť svoju pracovnú výkonnosť počas náročného obdobia skúšok, športovcom zlepšiť svoj športový výkon ale aj seniorom, ktorí chcú trénovať svoje kognitívne schopnosti alebo ich zlepšiť po mozgových príhodách.
Viac informácií