Bilaterálna integrácia

Bilaterálna integrácia
Je intervenčný pohybový program posilňujúci bilaterálnu integráciu.
Autorkou je Shiela Dobie. Program ďalej podporili Kristy Brown a dr. Andrew Dalziell, ktorý ho naďalej aktívne rozvíja a veľmi úspešne aplikuje v mnohých krajinách sveta, vrátane Slovenska.
Ide o pohybový program vychádzajúci z vývinových cvičení. Využíva súbor prirodzených pohybov človeka, ktoré by mali byť zautomatizované, aby bola efektívne prepojená kognícia s motorikou. Je to potrebné pri vzdelávaní a efektivite v práci. Mnohým deťom tieto zručnosti chýbajú. Deti s problémami v bilaterálnej integrácii môžu mať problémy s jemnou motorikou, hrubou motorikou alebo koordináciou. Môže to ovplyvniť ich schopnosť vykonávať každodenné úlohy, ako sú písanie, športovanie alebo udržiavanie rovnováhy.
Program bilaterálnej integrácie je navrhnutý tak, aby pomocou pohybových cvičení rozvíjal spoluprácu medzi oboma mozgovými hemisférami, koordináciu, rovnováhu a posturálnu kontrolu, ako aj senzorickú integráciu.

Program je vhodný pre deti aj dospelých, ktorí majú problémy:
- s čítaním , písaním a grafomotorikou
- so sluchovým a zrakovým spracovávaním
- s koordináciou oko-ruka
- so sekvenčnou pamäťou (zapamätanie si po sebe idúcich inštrukcií)
- s pomalým pracovným tempom alebo roztržitosťou
- s pozornosťou a zvládaním emócií
- s motorikou a rovnováhou tela
- s vývinovými poruchami učenia
- s hyperkinetickým syndrómom
- s poruchami pozornosti
- s oneskoreným vývinom
Je vhodný aj pre
- seniorov a pre všetkých, ktorí si chcú zlepšiť svoje motoricko-kognitívne schopnosti.
PREČO????
- pretože pozitívne ovplyvňuje:
- motorické a kognitívne zručnosti, ktoré vedú k súbežnému a viacúrovňovému spracovávaniu úloh
- oslabené sluchové spracovanie
- zlepšenie koncentrácie pozornosti
- zlepšenie pamäťových schopností
- zlepšenie pracovného tempa
- rozvíjanie jemnej a hrubej motoriky
- prepája kogníciu s motorikou a tým zlepšuje efektivitu v práci
- stimuluje exekutívne funkcie, ktoré nám umožňujú plánovanie a organizovanie, riešenie problémov a efektívne využívanie času a predstavujú najvyššiu úroveň mentálneho riadenia a integrácie.

- a zlepšuje:
Koordináciu oboch strán tela (dieťa musí vedieť efektívne používať obe ruky, nohy alebo oči súčasne, napr. pri viazaní šnúrok alebo bicyklovaní)
Krížovú koordináciu (schopnosť prekrížiť stredovú líniu tela - imaginárnu líniu zhora nadol, napr. pri kreslení, či strihaní nožnicami, kde jedna ruka aktívne pracuje, zatiaľ čo druhá podporuje alebo stabilizuje)
Synchronizáciu mozgových hemisfér (každá polovica mozgu riadi opačnú stranu tela. Bilaterálna integrácia znamená, že obe hemisféry mozgu spolupracujú pri riadení pohybov)

Ako to prebieha?
Terapeut skombinuje cvičenia podľa potrieb klienta. Začína sa s jednoduchými zostavami pohybu, postupne ich obmieňa a zvyšuje náročnosť podľa toho ako kient napreduje. Cviky sú navrhnuté tak, aby boli zábavné a zaujímavé, čím sa znižuje riziko nudy počas cvičenia. Štandardne sa cvičí 4-6 týždňov jeden program a následne sa zostavuje nová séria cvikov prispôsobená aktuálnemu vývoju a potrebám dieťaťa. Tento program obsahuje 10 až 15 minútové cviky, ktoré sa cvičia každý deň v pohodlí domova a rozvíjajú vnímanie vlastného tela, sebauvedomenie, sebapoznanie, zlepšujú koordináciu pohybu, rovnováhu, vestibulárny systém, posilňujú stred tela a zlepšujú križovanie stredovej línie tela a grafomotoriku. Zároveň upevňujú vzťah rodič-dieťa. Veľmi dôležitá je dôsledná každodenná práca v domácom prostredí!

ZHRNUTIE:
Žiak si zrýchli pracovné tempo, rýchlejšie si pospája veci do súvislostí, lepšie si zapamätá niekoľko po sebe nasledujúcich inštrukcií či už v čítanej, písanej alebo počutej podobe, zlepší rovnováha a motorika a tým sa zlepšia aj celkové školské zručnosti. Cvikmi podporujeme senzorickú integráciu a prepájame ju s motorikou a kogníciou. Zlepšuje sa kvalita fungovania mozgu a je skvelým doplnením neurofeedbackovej intervencie. Môže sa využiť aj ako samostatný koncept alebo v kombinácii s inými terapami v závislosti od individuálnych potrieb a stavu dieťaťa.
Autor:

Mgr.Stanislava Nociarová
Špeciálny pedagóg, hipoterapeut, neuro/biofeedback tréner, konateľ
Venuje sa prevažne deťom s vývinovými poruchami učenia a poruchou pozornosti a aktivity (ADHD/ADD). Svoje dlhoročné skúsenosti s prácou s deťmi na ZŠ odovzdáva formou individuálnej intervencie v centre Cognitio v spolupráci s Ambulanciou klinickej psychológie vo Zvolene. Vyštudovala učiteľstvo pre 1.stupeň ZŠ na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity a rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky detí s poruchami učenia a správania na pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Je držiteľkou certifikátov, ktoré ju oprávňujú využívať viaceré overené terapeutické a stimulačné metódy. Pomocou metód biologickej spätnej väzby pracuje aj s dospelými ľuďmi, ktorí sú vyhorení, vyčerpaní, vystresovaní, úzkostní, alebo sa chcú naučiť relaxovať a predchádzať vyhoreniu. Venuje sa nácviku relaxácie. Pomáha študentom zlepšiť svoju pracovnú výkonnosť počas náročného obdobia skúšok, športovcom zlepšiť svoj športový výkon ale aj seniorom, ktorí chcú trénovať svoje kognitívne schopnosti alebo ich zlepšiť po mozgových príhodách.
Viac informácií